Commodore háziszámítógép-család

A Commodore International (CI) mikroprocesszor vezérlésű, játékokra és tanulási célokra kifejlesztett, egyszerű architektúrájú, sokféle külső eszköz csatlakoztatására alkalmas, olcsó háziszámítógép-családjának tagjai abban tértek el egymástól, hogy egyrészt gyorsabb mikroprocesszorokkal és korszerűbb alkatrész-választékból készültek, másrészt a kialakított csatlakozó-aljzatok egyre több és fejlettebb külső (periférikus) eszköz használatát tették lehetővé. Két év múlva még egy hordozhatónak szánt változattal is kísérleteztek, mérsékelt sikerrel.

A továbbiakban a Commodore VIC-20 (VIC; bal felső kép), 64 (C64; bal középső kép), 128 (C128; bal alsó kép), 128D (C128D; jobb alsó kép) és a hordozható SX-64 (CSX; jobb felső kép) modell paramétereit ismertetjük részletesen.

Kategória:
Mikroszámítógép
Technológia:
Nagy alkatrész-sűrűségű IC tokos
Származás:
import

Használat

Működési idő:
VIC: 1980-1985; C64 : 1982 -1994; C128:, C128D: 1985-1989; C128 DRC:1996-1998; CSX: 1984-1986
Működő darabszám:
A gépcsalád modelljeiből összeseb >30 millió db; VIC: ~2,5 millió; C64: >22 millió; C128: 5,7 millió;
Tipikus alkalmazások:

Játékok, illetve otthoni programírás

Üzemi helyek:

Jellemzően magánszemélyek használták

Ár:
VIC: 100→90 USD; C64: 400→300 USD; C218, C128D, C128DCR: n.a. ; CSX: 995 USD
Megtekinthető:

VIC, C64, C128D, CSX:

Informatika Történeti Kiállítás

 

Felépítés

Központi egység

Bájt szervezésű gépek: 8 bpB

  • vezérmű:
    •  VIC, C64
      • MOS 6502 vagy MOS8500 mikroprocesszor; órajel 1,023 MHz (NTSC), illetve 1,108 MHz (PAL)
    • C128
      • MOS 8502 mikroprocesszor; órajel 1-2 MHz
      • Zilog Z80A|B mikroprocesszor, órajel 4 MHz
      • MOS  8722 MMU (processzor választás, főtár lapozás)
    • C128D(CR) :
      • + MOS 6502 (a beépített hajlékonylemez-meghajtóban)
    •  CSX
      • MOS 6510, órajel 1,02 MHz (NTSC), illetve 0,985 MHz (PAL)
  • főtár:
    • RAM
      • VIC: 5 KB SRAM (bővíthatő 32 KB-ig)
      • C64, CSX:
        • 64 KB DRAM (bővíthető 320 KB-ig, 256 KB REU kártyákkal)
        • 0,5 KB RAM (színpaletta)
      • C128, C128D, C128DCR:
        • 128 KB DRAM (bővíthető  640 KB-ig  512 KB-s REU kártyákkal)
        • 2 KB 4-bit színpaletta (VIC-II E)
        • 16|64 KB video RAM (VDC)
    •  ROM:
      • VIC: 16 KB
      • C64. CSX: 20 KB, benne
      • C128: 72 KB, benne
        • 28 KB BASIC 7.0
        • 4 KB gépi kódú képernyőkezelő (MLM)
        • 8 KB C128 KERNAL
        • 4 KB képernyő editor
        • 4 KB Z80 BIOS
        • 16 KB C64 ROM ( ≈9 KB BASIC 2.0 + ≈7 KB KERNAL)
        • 4 KB C64 (vagy nemzetközi) karakter generátor
        • 4 KB C128 (vagy nemzeti) karakter generátor
        • opcionálisan: + 32 KB (tatalék alaplai aljzathoz)
        • opcionálisan: + 32 KB (REU kártyán)
  • Képernyővezérlés és grafika:
  • számolómű: a mikroprocesszorba beépített ALU

Periféria

  • háttértár:
    • VIC
      • adatmagnó külső adapterrel
      • hajlékonylemez külső adapterrel
    •  C64:
      • VC-1530 vagy VC-1531 külső adatmagnó
      • RAM csatolókártya (közvetlenül a mikroprocesszor cím- és adatsínére csatlakoztatva)
      • 5,25″külső hajlékonylemez, 170 kB (Comodore 1570)
    • C128:
    • C128D, C128 DCR:
      • 5,25″ hajlékonylemez , 170|340 kB (Comodore 1571)
    • CSX:
      • 5,25″ hajlékonylemez, 170 kB (Comodore 1570)
  • külső eszközök:
    • beépített billentyűzet (66 alfanumerikus, 4 funkció- és 4 léptető billentyű); kivéve
      • C128D, C128 DCR: külön billentyűzet
    • konzol monitor
      • C128D, C128D-CR: külső TV (NTSC | PAL) monitor
      • CSX: beépített 5″-os (CRT) monitor
    • csatlakozó aljzatok:
      • mindegyik modellben:
        • “felhasználói aljzat” RS-232 és Centronics modemhez
        • videó kimenet (DIN-8; kompozit video + Y/C kimenet, hang B/K)
        • ROM cartridge aljzat (játék- és más programok, 4-16 KB tárbővítés)
        • soros CBM-488 aljzat (hajlékonylemez, nyomtató)
      • VIC, C64, C128, C128D:
        • monitor csatlakozó
        • 2*DE-9 aljzat (botkormány, billentyűzet)
        • RF kimenet (TV antenna)
        • Commodore Datasette (magnó + 5V tápfeszültség)
        • tápfeszültség  (külön 5V DC & 9V AC adapter)
      • C128:
        • DE-9 aljzat (RGBI + monokróm videó kimenet)
      • C128D, C128 DCR, CSX:
        • DB-25 aljzat (billentyűzet)
      • CSX:

Működés

A Commodore háziszámítógép-család gépeinek központi egysége a MOS 6510 mikroprocesszor, a MOS 6502 leszármazottja, digitális B/K porttal és háromállapotú címsínnel kiegészítve. A kétfázisú belső órajelet a mikroprocesszor saját órajeléből állítja elő; az adatsín 8 bites, a címsín 16 bites, és 7 regiszter működik.

A műveleti kód 1 bájtos, de a lehetséges 256-ból csak 151 érvényes műveleti kód létezik, amelyek a 13-féle címzési mód egyikét is magukban foglalják. Az utasításhossz a címzési módtól és a tényezők számától függően 1, 2 vagy 3 bájtos lehet.

A számolómű bináris és decimális additív, valamint logikai műveleteket tud végezni; a szorzást és osztást programozni kell.

A vezérlő mikroprocesszor BASIC programokat hajtott végre.

A képernyő-felbontást a videó processzor határozta meg: folyamatosan előállította a videotár mindenkori tartalmát automatikusan megjelenítő videojelet (NTSC illetve PAL szabvány szerint), az előírt üzemmódnak megfelelően.

Képernyő felbontás:

  • szöveges mód (karakterméret 8×8 képpont)
    • VIC-20: 23 sor, 22 chpl, monokróm; 4×8 képpontos karaktereknél 3 szín
    • C64: 25 sor, 40 chpl, 16 szín (két  kisbetűs/nagybetűs karakterkészlet)
    • C128: 25 sor, 80 chpl, 16 szín (256 elemű karakterkészlet)
  • grafikus módok:
    • mindegyik modellhez 8-féle grafikus karakter (sprite, 12*21 képpont, játékprogramokhoz)
    • VIC: 176×184 képpont, monokróm
    • C64:
      • 320*200 képpont, monokróm
      • 160*200 képpont, 16 szín (egy karakterhelyen legfeljebb 4 szín)
    • C128, C128D, C128D-CR
      • VIC-IIE: 320×200 képpont, 4 szín, 16 színű paletta
      • VDC: 640×200 képpont, 16 szín  (RGBI), villogás
        • Graphic Booster áramkör beillesztésével 720×720 képpont, 7200 szín, 64K színpaletta (!)
    • CSX:
      • 320*200 képpont, monokróm
      • 160*200 képpont, 16 szín (egy karakterhelyen legfeljebb 4 szín)

Hanggenerátor:

  • VIC: 3×3 oktávos mono hang + “fehérzaj” generátor
  • C64, C128, 28D: SID (Sound Iterface Device), három függetlenül programozható, egyenként 8 oktávos hangjel (~16 – 4000 Hz), 4 hangszínnel, zenei extrákkal

Az CSX billentyűzete levehető volt és összecsukva a ház fedeléül is szolgált

Programkészlet

Általános programok
  • operációs rendszer:
  • fordítóprogramok:
    • assembler
    • BASIC
Egyedi programok

A felhasználók számos programot fejlesztettek ki, saját használatra.

Mindegyik modellhez több száz játékprogram volt kapható.

On-line játékok

Történeti érdekességek

A C64 család “őse” az 1980-ban kibocsátott, meglehetősen szerény képességekkel rendelkező  PET háziszámítógép volt, amelyből világszerte közel 1 millió darabot adtak el. A gépcsalád a legenda szerint azért kapta a Commodore nevet, mert az ötletgazda Jack Tramiel katonai csengésű titulust akart, ám már minden magasabb rang, így a General (tábornok) és az Admiral (tengernagy) is foglalt volt, maradt hát a Commodore (sorhajó-kapitány).

A C64 kibocsátása után Tramiel átigazolt az Atari céghez, meglehetősen kaotikus helyzetet hagyva maga után. Ezt követően a méltánytalanul elhallgatott nevű Bil Herd irányította a fejlesztéseket (többek között a C128-C128D-C128DCR alcsaládét is).

A C128 tervezői hangsúlyozottan törekedtek rá, hogy a gép kompatibilis legyen a C64-el, – nem is sejtve, hogy ezzel a vesztét okozzák: ugyanis a szinte 100%-os kompatibilitással élve, a fejlesztők többsége inkább azt használta ki, hogy a C64-re írt programok is futnak rajta, és nem törekedett gyümölcsöztetni a C128 jobb képességeit.

A C128 két processzora – a 2 Mhz-es MOS 8502-es és a 4 Mhz-es Zilog Z80-as – révén három üzemmódban tudott működni: C128-as módban, CP/M módban és C64 módban; bár a Zilog  – a VIC-II chip miatt – valójában csak 2 Mhz-en futott. De a C128 mégsem  lett a világ első “kétmagos” számítógépe, mert a két processzor egyidejűleg sohasem futott, és nem is készültek olyan programok, amelyek ezt a lehetőséget kihasználták volna. — A statisztikák alapján a C128 volt a világon a legnagyobb mennyiségben elkelt – bár alighanem a legkevésbé kihasznált – CP/M gép.

A műanyag-házba épített, asztali kivitelű C128D, és a fémházas, (a beépített hűtőventillátor ellenére) “olcsóbb”  C128D-CR (= Cost Reduced), a hajlékonylemez meghajtóval és különálló billentyűzetével (valamint a C128-on még meglevő fogantyú elhagyásával) tulajdonképpen már személyi számítógépnek tekinthető. A D-változatokban a leglényegesebb újítás a VDC videóprocesszor alkalmazása, és egyidejűleg több ROM-hiba kijavítása volt. Ennek ellenére a BASIC 7.0-t nem fejlesztették tovább, inkább külső fejlesztők kiegészítéseit használták.

A CSX-64 sikertelenségéhez nagyban hozzájárult 5 kg súlya és az akkumulátor hiánya.

Források

Rövid  ismertetések: VIC, C64, C128

Részletes felhasználói elemzés: C64 (1984/3, 20-21. oldal), C128

Műszaki összehasonlítás (angol):  C128 & C128D

Általános (történeti, piaci, műszaki) leírás (angol): VIC, C64, C128, C128D, CSX

Élettörténet: 30 éves a C64

Nosztalgia méltatás: C64 törtténet

Commodore nagycsalád (1977-1992 között kibocsátott 46 Commodore és Amiga modell adatai)

Commodore cégtörténet (Jack Tramiel és cége világának áttekintése)


Létrehozva: 2016.05.24. 22:58
Utolsó módosítás: 2022.08.19. 18:04